Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Sobótka

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała nr XL/310/09 w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce

 

U C H W A Ł A Nr XL/310/09

Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 30 grudnia 2009 roku

 

w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 w zw. z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U.z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.)
oraz art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.)

Rada Miejska w Sobótce

uchwala, co następuje:

 

§ 1. Nadaje się Statut Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sobótce, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Sobótka.

 

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXV/212/04 Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 1 grudnia

2004r. w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce.

 

§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku

Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Uchwały Nr XL/310/09

Rady Miejskiej w Sobótce z 30.12.09

 

S T A T U T

Ośrodka Pomocy Społecznej

R O Z D Z I A Ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce, zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności na podstawie:

1)ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),

2)ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.),

3)niniejszego Statutu.

§ 2. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Sobótka nieposiadającą osobowości

prawnej.

§ 3. 1. Obszar działania Ośrodka obejmuje teren Miasta i Gminy Sobótka.

2. Ośrodek ma siedzibę w Sobótce ul. Strzelców 2/1.

§ 4. Ośrodek jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.

§ 5. Organem nadzorującym działalność Ośrodka jest Burmistrz Miasta i Gminy

Sobótka.

§ 6. Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.

 

R O Z D Z I A Ł II

CELE I ZADANIA OŚRODKA

 

§ 7.1. Celem działania Ośrodka jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, przede wszystkim poprzez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Ośrodek wykonuje poprzez realizację zadań własnych i zadań zleconych gminie.

§ 8. Zakres działania Ośrodka określają ustawy i akty wykonawcze do ustaw, uchwały Rady Miejskiej w Sobótce oraz zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka.

§ 9. Zadania Ośrodka obejmują w szczególności:

1) wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych

potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadającym godności człowieka,

2) realizację rządowych programów pomocy społecznej i gminnych programów osłonowych,

3) przyznawanie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych,

4) przyznawanie i wypłacanie świadczeń rodzinnych,

5) prowadzenie spraw zaliczek alimentacyjnych,

6) przyznawanie i wypłacanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego,

7) udzielanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkujących na

terenie gminy Sobótka,

8) realizacja programów systemowych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu

Społecznego,

9) realizację innych zadań wynikających z przepisów prawa.

§ 10.W celu wykonania zadań określonych w § 9 Ośrodek może zlecać w drodze otwartego konkursu ofert realizację zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej organizacjom pozarządowym, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym działającym na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej.

§ 11. Ośrodek realizując zadania pomocy społecznej, może przyjmować dary w postaci rzeczowej i przekazywać je osobom potrzebującym.

R O Z D Z I A Ł III

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE OŚRODKIEM

 

§ 12. 1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor Ośrodka, który reprezentuje go na zewnątrz.

2. Dyrektor Ośrodka działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego

przez Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka.

3. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka.

4.Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka.

5.Sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej Dyrektor załatwia na podstawie upoważnień: Rady Miejskiej w Sobótce, Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka lub z upoważnień wynikających bezpośrednio z przepisów prawa.

§ 13. 1. W Ośrodku zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracji i obsługi. Stanowiska pracy tworzone są w zależności od potrzeb.

2. Strukturę organizacyjną, podział i zakres zadań dla poszczególnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Ośrodka.

3. Regulamin organizacyjny Ośrodka nadaje Dyrektor Ośrodka, po uzgodnieniu

Burmistrzem Miasta i Gminy Sobótka.

4.Pracownicy Ośrodka są pracownikami samorządowymi, a ich prawa i obowiązki określają

odrębne przepisy.

 

R O Z D Z I A Ł IV

MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA OŚRODKA

 

§ 14. Majątek Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce stanowi własność Gminy Sobótka.

§ 15. 1. Ośrodek jako jednostka budżetowa gminy prowadzi działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych.

2. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan dochodów i wydatków.

3. Wydatki na realizację zadań własnych pokrywane są z budżetu Gminy Sobótka.

Na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej środki zapewnia budżet Państwa.

§ 16. Do składania w imieniu Ośrodka oświadczeń woli w zakresie jego praw
i obowiązków finansowych oraz innych zobowiązań wymagane jest współdziałanie Dyrektora Ośrodka i Głównego Księgowego.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

W związku ze zmianami przepisów prawa oraz zmianami wprowadzanymi do statutu związanych z reallizacją nowych zadań przez Ośrodek Pomocy Społecznej, m.in.: udzielanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkujących na terenie gminy (stypendia), wypłacanie świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego, prowadzenie spraw dłużników a także realizacji programów systemowych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przyjęcie nowego statutu jest zasadne. Informacje dotyczące organizacji OPS zostaną zawarte w regulaminie organizacyjnym.

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Ludmiła Sosnowska

Data wytworzenia:
08 sty 2010

Osoba dodająca informacje

Łukasz Huzarski

Data publikacji:
08 sty 2010, godz. 10:27

Osoba aktualizująca informacje

Agata Rekść

Data aktualizacji:
09 gru 2010, godz. 08:27