Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Sobótka

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania


Projekt uchwały

Uchwała Nr VIII/…../11
Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 27 maja 2011 r.

w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 9a ust. 15 ustawy z dnia
29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180 poz. 1493 z późn. zm.),

Rada Miejska w Sobótce

uchwala, co następuje:

§ 1. Określa się tryb i sposób powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Sobótka.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

UZASADNIENIE

Nowelizacja ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nakłada na gminy, jako zadanie własne, obowiązek tworzenia zespołów interdyscyplinarnych, których głównym zadaniem jest integrowanie i koordynowanie wszelkich służb, jednostek organizacyjnych, specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Tryb
i sposób powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania określa Rada Miejska w drodze uchwały.

Załącznik do Uchwały Nr VIII/…./11

Rady Miejskiej w Sobótce

z dnia 27 maja 2011 roku

Tryb i sposób powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego

oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

  1. Ilekroć w regulaminie mowa o:

  • Zespole- należy przez to rozumieć Gminny Zespół Interdyscyplinarny,

  • Przewodniczącym- należy przez to rozumieć Przewodniczącego Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego,

? Grupie Roboczej- należy przez to rozumieć zespół osób powołanych w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach,

  • Problemie- należy przez to rozumieć każdą trudną sytuację osoby, rodziny, grupy problemowej bądź środowiska, których rozwiązanie wykracza poza kompetencje jednej instytucji i wymaga zaangażowania innych podmiotów,

  • Ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, wraz z późniejszymi zmianami.

Rozdział 2

Skład Zespołu

1. Skład Zespołu powołuje Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka zgodnie z regulacjami art. 9a ustawy.

2. Do udziału w posiedzeniach Zespołu mogą być zapraszani w roli ekspertów specjaliści i reprezentanci grup zawodowych, społecznych, organizacji pozarządowych,

w szczególności zajmujący się problematyką przeciwdziałania przemocy w rodzinie, których uczestnictwo jest niezbędne w celu wypracowania gminnych procedur i standardów przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

3. Zespół działa na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Burmistrzem Miasta
i Gminy Sobótka, a podmiotami delegującymi poszczególnych członków Zespołu. Osoby wchodzące w skład Zespołu współpracują ze sobą w sposób skoordynowany podczas spotkań Grup Roboczych, zapewniających skuteczne reagowanie na problem.

Rozdział 3

Tryb i sposób powoływania i odwoływania członków Zespołu

  1. Członków Zespołu powołuje Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka w drodze zarządzenia:

  1. przedstawiciela Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce wskazuje Dyrektor tej jednostki,

  2. przedstawiciela Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wskazuje Przewodniczący tej Komisji,

  3. przedstawiciela Komisariatu Policji w Sobótce wskazuje Komendant Komisariatu Policji w Sobótce,

  4. przedstawiciela oświaty wskazuje Kierownik Referatu Oświaty UMiG w Sobótce,

  5. przedstawiciela ochrony zdrowia wskazuje Dyrektor NZOZ w Sobótce,

  6. Kuratora Sądowego wskazuje kierownik Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej działającej przy Sądzie Rejonowym we Wrocławiu,

  7. przedstawicieli organizacji pozarządowych zaprasza do współpracy Przewodniczący Zespołu,

  8. przedstawiciela Prokuratury wskazuje Prokurator Okręgowy we Wrocławiu.

2. Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-8, wskazują przedstawicieli w formie pisemne w terminie 14 dni od dnia doręczenia zapytania wystosowanego przez Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka.

3. Zespół powoływany jest na okres 4 lat.

  1. Zespół wybiera ze swego grona w głosowaniu jawnym, większością głosów Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.

  2. Odwołanie Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje w takim samym trybie, na wniosek co najmniej 4 członków Zespołu.

  3. Zespół pracuje na posiedzeniach.

  4. Pierwsze posiedzenie Zespołu zwołuje Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka.

  5. Posiedzenia Zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.

  6. Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności

- wiceprzewodniczący.

  1. Z każdego posiedzenia Zespołu sporządzany jest protokół.

  2. Zespół podejmuje decyzje w postaci uchwał, stanowisk i opinii.

  3. W razie rezygnacji lub śmierci członka Zespołu Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka powołuje na jego miejsce nowego członka w trybie określonym w ust. 1.

  4. Burmistrz odwołuje członka Zespołu przed upływem kadencji:

  1. na jego wniosek;

  2. w przypadku przedstawiciela Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce na wniosek Dyrektora tej jednostki;

  3. w przypadku przedstawiciela Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sobótce na wniosek Przewodniczącego Komisji;

  4. w przypadku przedstawiciela Komisariatu Policji w Sobótce na wniosek Komendanta Komisariatu Policji;

  5. w przypadku przedstawiciela oświaty na wniosek Kierownika Referatu Oświaty - UMiG Sobótka;

  6. w przypadku przedstawiciela ochrony zdrowia na wniosek Dyrektora NZOZ w Sobótce;

  7. w przypadku Kuratora Sądowego na wniosek Kierownika Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej działającego przy Sądzie Rejonowym we Wrocławiu,

  8. w przypadku Prokuratora na wniosek Prokuratora Okręgowego we Wrocławiu.

Rozdział 4

Cele Zespołu

Celami Zespołu są między innymi:

1) pomoc osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowiskom dysfunkcyjnym
w przezwyciężaniu ich problemów,

2) efektywne podejmowanie działań pomocowych i interwencyjnych w momencie zaistniałego problemu,

3) współdziałanie z innymi podmiotami przy rozwiązywaniu problemu i przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

4) rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym.

Rozdział 5

Zadania Zespołu

1. Cele Zespołu realizowane są poprzez:

  1. ocenę sytuacji problemowej osoby indywidualnej, rodziny, grup problemowych lub środowiska znajdujących się w sytuacji kryzysowej i wypracowanie sposobu postępowania, który będzie miał na celu przywrócenie integralności rodziny lub środowiska oraz możliwość realizowania ich funkcji, oraz podejmowanie działań w tym celu przewidzianych przepisami prawa;

  2. udzielanie pomocy, a w zależności od potrzeb poradnictwa socjalnego, prawnego, psychologicznego osobom, rodzinom, grupom problemowym i środowisku, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów;

  3. podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej i uruchamianie procedur mających na celu jej powstrzymanie;

  4. udzielanie pomocy dzieciom doświadczającym i będących świadkami przemocy w rodzinie;

  5. podejmowanie działań w ramach procedury „Niebieska karta”.

2. W ramach Zespołu realizowane mogą być także:

  1. lokalne zintegrowane programy i kampanie profilaktyczne m. in. z zakresu problemu uzależnień, bezrobocia, trudności wychowawczych, przestępczości i innych zagadnień lokalnej polityki społecznej;

  2. badania, diagnozy, w tym wspólne diagnozowanie osób indywidualnych i środowiska, którego problem dotyczy oraz ekspertyzy wspierające prace Zespołu w danym obszarze.

Rozdział 6

Funkcjonowanie Zespołu oraz grup roboczych

1. Zespół działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Sobótce, który zapewnia jego obsługę administracyjną.

2. Prace Zespołu i Grup Roboczych koordynuje Przewodniczący Zespołu lub w jego zastępstwie wiceprzewodniczący Zespołu, w interwencyjnych przypadkach Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce lub wskazany przez niego pracownik.

3. Członkami Zespołu są przedstawiciele podmiotów, które podpisały porozumienie z Burmistrzem Miasta i Gminy Sobótka.

4. Członkami Grup Roboczych są pracownicy podmiotów wskazanych w ust. 3, zgodnie ze swoimi kompetencjami określonymi w przepisach prawa i działający w zakresie działania tych podmiotów. Celem Grup Roboczych jest praca nad indywidualnymi problemami osób, rodzin, grup problemowych i środowisk.

5. Wszystkich członków Zespołu i Grup Roboczych obowiązuje zasada poufności informacji przekazywanych w ramach prac Zespołu lub Grupy Roboczej. Obowiązek ten utrzymuje się także po ustaniu członkostwa w Zespole lub Grupie Roboczej.

6. W celu tworzenie lokalnych, zintegrowanych, programów i kampanii profilaktycznych oraz lokalnej polityki społecznej w pracach Zespołu i Grup Roboczych uczestniczą wszyscy członkowie Zespołu.

Rozdział 7

Zwoływanie Zespołu i Grup Roboczych

1. Zgłoszenia sprawy na posiedzenie Grup Roboczych może dokonać każdy członek Zespołu lub Grupy Roboczej. Osoba zgłaszająca sprawę ustala z Przewodniczącym skład, miejsce i termin posiedzenia Grupy Roboczej. Zgłoszenie odbywa się poprzez wypełnienie przez członka Zespołu i przedstawienie Przewodniczącemu kwestionariusza zgłoszeniowego.

2. Przewodniczący Zespołu zwołuje posiedzenie Grupy Roboczej na podstawie kwestionariusza zgłoszeniowego, podając czas i miejsce posiedzenia. Zwołanie posiedzenia może mieć formę pisemną, mailową lub telefoniczną. Dopuszcza się możliwość przekazania w momencie zwoływania Grupy Roboczej kopii kwestionariusza zgłoszeniowego.

3. Przewodniczący zaprasza na posiedzenie Grupy Roboczej przedstawicieli podmiotów wskazanych w kwestionariuszu. Dopuszcza się, po konsultacji z osobą zgłaszającą sprawę, możliwość uczestnictwa w posiedzeniu przedstawiciela innego podmiotu wchodzącego w skład Zespołu, a nie wskazanego w kwestionariuszu zgłoszenia.

4. Skład Grup Roboczych uzależniony jest od problemu -może być zmienny, spośród członków Zespołu.

5. Posiedzenia Grup Roboczych odbywają się w dni powszednie, w godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce. Dopuszcza się możliwość organizacji posiedzenia na terenie innych instytucji lub organizacji zaangażowanych w udzielanie pomocy oraz w innym terminie.

6. Wszyscy członkowie Zespołu spotykają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące celem przedstawienia zakresu wsparcia udzielonego przez poszczególne Grupy Robocze.

Rozdział 8

Postępowanie na rzecz osób, rodzin, grup i środowiska

1. Grupa Robocza powołana w sprawie spotyka się minimum dwa razy.

2. Na pierwszym spotkaniu Grupa Robocza ustala plan pomocy osobie, rodzinie, grupie problemowej lub środowisku, określając osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych części działań, opis zadań dla poszczególnych członków Grupy Roboczej, a także dla osoby, rodziny, przedstawicieli grup problemowych, bądź środowiska.

3. Plan pomocy, o którym mowa w ust. 2 ustala się przy uczestnictwie osoby, rodziny, przedstawicieli grup problemowych bądź środowiska, których sprawa dotyczy. W sprawach wyjątkowych, możliwe jest określenie planu pomocy bez obecności osoby, rodziny, przedstawicieli grup problemowych lub środowiska, których posiedzenie dotyczy. W tej sytuacji o wyniku posiedzenia i zobowiązaniach ze strony członków Grupy Roboczej zainteresowane osoby informuje się niezwłocznie.

4. Na drugim spotkaniu Grupy Roboczej przedstawiane są przez członków działania podjęte na rzecz osoby, rodziny, grupy problemowej lub środowiska. Istnieje możliwość zwoływania kolejnych spotkań w danej sprawie.

Rozdział 9

Dokumentacja, monitorowanie prac Zespołu i Grup Roboczych

Przewodniczący gromadzi w celach statystycznych i ewaluacyjnych dane dotyczące m.in.: ilości spraw skierowanych do Grup Roboczych, składu poszczególnych Grup, efektów pracy Grup. W oparciu o zebrane dane dokonuje oceny realizacji zadań przez Grupy oraz w razie potrzeby proponuje niezbędne korekty.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Agata Rekść

Data wytworzenia:
20 maj 2011

Osoba dodająca informacje

Agata Rekść

Data publikacji:
20 maj 2011, godz. 12:34

Osoba aktualizująca informacje

Agata Rekść

Data aktualizacji:
20 maj 2011, godz. 12:34