Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Sobótka

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 42/09 z posiedzenia w dniu 28 września 2009r.

Protokół  Nr   42/09

z  posiedzenia  wszystkich Komisji Rady  w dniu 28  września 2009r.

 


            We wspólnym posiedzeniu Komisji wzięło udział  13 radnych oraz; Zastępca Burmistrza – pani Hanna Piwowarska, Sekretarz Gminy – pani Grażyna Szymańska, Skarbnik Gminy – pani Eugenia Pawłowska, dyrektor ZWIK – pan Janusz Wargocki, pan Jan Bagiński   i   projektanci modernizacji systemu wodociągowego 1/studium zasilania w wodę pitną w Sobótce, 2/zbiornika wody i pompowni w  KAPLICZKA, 3/pompowni na ul. Kościuszki, 4/zbiornika wodnego w Sobótce (1000 m3) i 5/stanowiska dyspozytorskiego.

Porządek posiedzenia;

1.Zapoznanie się z projektem modernizacji systemu wodociągowego, ewentualnych kosztów tego przedsięwzięcia.

2.Wniosek inwestycyjny ZWIK w sprawie budowy odcinka wodociągu  w Sobótce centralnej  i przebudowy wodociągu w ul. Kościuszki przedstawił

 

                   Przy pomocy sprzętu audiowizualnego zespół projektancki firmy  GDF Polska Sp. z o o.  przedstawił radnym plan modernizacji systemu wodociągowego oraz przybliżone koszty dla planowanych 5 zadań wynoszące ok. 30.000 zł. Stwierdzono  dla uzasadnienia m. innymi, że w przepompowni w Sobótce nie ma informacji jak długo pracują pompy, jaki jest przepływ wody, jej zużycie, przepełnienie zbiornika i ewentualny wyciek wody. W Sulistrowiczkach brak jest pomiaru poziomu wody, a woda tłoczona jest pod potrzeby istniejących ośrodków. Może się zdarzyć, że przepełnione zbiorniki, a w konsekwencji niewykorzystana woda może doprowadzić do skażenia. Optymalne stany wpływają na jakość spożywczą wody. Koszty na obiektach, to oczywiście koszty energii elektrycznej, straty wody, koszty utrzymania obiektów i koszty utrzymania pracownika. Z dwóch istniejących obiektów pozostawiono by tylko jeden zbiornik  koło kapliczki w Sobótce; zestaw, hydrofory. Po modernizacji można będzie sterować ilością wody w zbiornikach (napełnianie w tańszych, nocnych taryfach), a każda awaria będzie sygnalizowana natychmiast. Wg opracowanego projektu na zadaniu uzyska się oszczędności w granicach 30 – 40%.

                W dyskusji nad przedstawionym projektem i  uzasadnieniami głos w dyskusji zabrali;

Przewodniczący Rady Miejskiej, pan Janusz Kozyrski zapytał, jaki % odbiorców wody będzie miało lepszej jakości wodę po przeprowadzonej modernizacji. W dalszej dyskusji powiedział, że  od 3 lata Rada Miejska zakładała w swojej działalności rozwiązanie problemu gospodarki wodno-ściekowej, a na tym posiedzeniu Rad ma okazję  wysłuchać propozycji modernizacji, choć nie dotyczy ona całej gminy, a tylko niewielkiej jej części.

Radny Witold Nazimek stwierdził, iż co do przelewania się wody ze zbiorników jest w posiadaniu informacji od pracownika obsługującego przepompownię, że takie  zjawisko nie miało i nie ma miejsca. Uważa, że część wody w  zbiorniku przy kapliczce i tak będzie się starzeć bo na pewno pompy nie będą pracować przez 24 godziny na dobę.  Ma pytanie, czy jeśli się wyeliminuje  zbiornik  na Gozdnicy, to jak będzie pobierana woda – czy będzie potrzebne przełączanie, przepięcia i jaki by był problem, gdyby wyeliminowano zbiornik  przy kapliczce.

Radny Stanisław Krasoń stwierdził, że ponieważ nie było remontu na obiektach od 16 lat , to brak jest też informacji, w jakim były one stanie. Uważa,  że remont obiektów i tak jest nieunikniony, a wodę i tak gmina mieszkańcom musi dostarczać.

Radny Józef Budzowski zapytał, jakie są koszty utrzymania pracownika, zużycia energii a jakie straty kosztów przelewowych i jakie to będą oszczędności w porównaniu do aktualnych kosztów, czy są liczniki na tańszą taryfę za energię.  kiedy było czyszczenie zbiornika na Gozdnicy, co dała modernizacja monitoringu. W dalszej dyskusji podkreślił, że w przedstawianych projektach modernizacji są pozycje „co nie zawiera koszt modernizacji”, a są to olbrzymie kwoty, które zwiększą koszt całego przedsięwzięcia. Co do ciśnienia w zbiornikach, jest ono znane i wynosi 8 – 10 atmosfer.

              Na zadane pytania i poruszone problemy odpowiedzi udzielali;

Pan Jan Bagiński, ZWiK ; obiekt  przy kapliczce obsługuje kilkanaście budynków na Piotra Włosta. Ostatni raz był remont tego obiektu w 1993r, ostatnio był tylko remont pomp. Sieć na ul. A. Krajowej i Piotra Włosta  zbudowane zostały w 1932 roku (na to posiada dokumenty) i dopiero poważniejszy remont był 16 lat temu, w tym czyszczenie zbiornika, bo są to bardzo duże koszty. Co do monitoringu, jest układ zdalnego sterowania i można w ten sposób sprawdzać poziom wody i przepływy. Natomiast na sieci nie było i nie ma żadnego monitoringu. Niektóre miejscowości w gminie mają wodomierze poboru wody. Natomiast nie wiadomo, czy straty wody, to  upływ wody do gruntów, czy nielegalne pobory. Eliminacja zbiornika przy kapliczce to potrzeba tłoczenia wody pod ciśnieniem 12 atmosfer, a tego nie wytrzyma stary wodociąg. Nie jest prawdą, że  ciśnienie wynoszą 8 – 10 atmosfer na sieci. Nigdzie na sieci nie ma 10 atmosfer, jedynym wyjątkiem są Świątniki na odcinku ZUW Światniki – przed wsią Księginice. Są liczniki dwutaryfowe poboru energii z regulowaną porą poboru w zależności od pory roku.

Pan Janusz Wargocki, dyrektor ZWiK  uzupełnił, że modernizacja obiektów miała by największy wpływ na oszczędności w poborze energii elektrycznej. Przedstawione projekty modernizacji z kosztorysem dotyczą części gminy, ponieważ w perspektywie planowane są dalsze modernizacje, w tym modernizacja zbiornika w Strzegomianach. Istniejący monitoring przepływu wody nie pokazuje szczelności na  odcinkach pcv, natomiast na żeliwnych wyszły potencjalne awarie sieci. Potrzebny jest jednak stały system monitorowania, a nie jednorazowy jak dotychczas.

Przedstawiciele firmy projektanckiej; nie jest możliwe precyzyjne obliczenie strat, bo obecnie nie ma danych z istniejących przepompowni. Teraz ceny energii będą rosły w sposób lawinowy i to energetyka będzie decydowała, w jakim czasie będzie tani pobór prądu. W obiektach stale śledzony poziom w zbiornikach i układ tak się ustawi, by pompować właściwą ilość wody. W kosztorysie nie zawarto pewnych pozycji np. zestawu hydroforowego, bo zakład może wybrać dowolnie  wykonawcę wg najkorzystniejszych ofert, a część prac można wykonać siłami  ZWiK. Koszt zestawu hydroforowego to ok. 30 tys. netto.

                     W dalszej dyskusji głos zabrali;

Przewodniczący Rady Miejskiej, pan Janusz Kozyrski zapytał, czy każda z wymienionych pozycji studium będzie wymagała przetargu  i czy burmistrz już brał pod uwagę studium przy konstruowaniu projektu budżetu.

Skarbnik Gminy, pani Eugenia Pawłowska   odpowiedziała, że wszystkie zadania powyżej  14 tys. euro podlegają przetargowi, projekt studium nie był do tej pory brany pod uwagę przy konstruowaniu projektu budżetu. Zapytała również, czy studium dotyczy całej gminy, co z zadaniami już wykonanymi. Zwróciła uwagę, że w przedłożonym projekcie studium są zapisy, że projekt nie zawiera pewnych kwot i w tej formie nie mogą być wpisane do projektu budżetu.

Przewodniczący Rady Miejskiej, pan Janusz Kozyrski w tej sytuacji zaproponował, aby  wniosek o zabezpieczenie  środków  na inwestycje do 2011 roku bezkwotowo   rozpatrzeć na wspólnym  posiedzeniu Komisji Budzetowo-Gospodarczej i Rolnictwa z Komisją Obywatelską w październiku.

         Jako ostatni punkt posiedzenia  – wniosek inwestycyjny w sprawie budowy odcinka wodociągu  w Sobótce centralnej  i przebudowy wodociągu w ul. Kościuszki przedstawił dyr. ZWIK, pan Janusz Wargocki.  wniosek pisemny w załączeniu do protokołu.

 

 

Protokołowała                                                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Ludmiła Sosnowska                                                                                                Janusz Kozyrski

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Ludmiła Sosnowska

Data wytworzenia:
01 paź 2009

Osoba dodająca informacje

Jolanta Czaplińska

Data publikacji:
01 paź 2009, godz. 15:14

Osoba aktualizująca informacje

Łukasz Huzarski

Data aktualizacji:
14 sty 2020, godz. 11:49