herb BIP - Urząd Miasta i Gminy Sobótka

www.sobotka.pl

Udzielenie informacji publicznej

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępnie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 782 ze zm.)

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.

Art. 2. 1. Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, zwane dalej "prawem do informacji publicznej".

Art. 3. 1. Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do:

  1. uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
  2. wglądu do dokumentów urzędowych,
  3. dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.

2. Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych.

Art. 6. 1. Udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o:

  1. polityce wewnętrznej i zagranicznej, w tym o:
    1. zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej,
    2. projektowaniu aktów normatywnych,
    3. programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań,
  2. podmiotach, o których mowa w art. 4 ust. 1, w tym o:
    1. statusie prawnym lub formie prawnej,
    2. organizacji,
    3. przedmiocie działalności i kompetencjach,
    4. organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
    5. strukturze własnościowej podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3-5,
    6. majątku, którym dysponują,
  3. zasadach funkcjonowania podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1, w tym o:
    1. trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych,
    2. trybie działania państwowych osób prawnych i osób prawnych samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych i ich działalności w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej,
    3. sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych,
    4. sposobach przyjmowania i załatwiania spraw,
    5. stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania,
    6. prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych,
    7. naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska, w zakresie określonym w przepisach odrębnych,
    8. konkursie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej, w zakresie określonym w przepisach odrębnych,
  4. danych publicznych, w tym:
    1. treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności:
      • treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć,
      • dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających,
    2. stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego,
    3. treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej,
    4. informacja o stanie państwa, samorządów i ich jednostek organizacyjnych,
  5. majątku publicznym, w tym o:
    1. majątku Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych,
    2. innych prawach majątkowych przysługujących państwu i jego długach,
    3. majątku jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządów zawodowych i gospodarczych oraz majątku osób prawnych samorządu terytorialnego, a także kas chorych,
    4. majątku podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5, pochodzącym z zadysponowania majątkiem, o którym mowa w lit. a)-c), oraz pożytkach z tego majątku i jego obciążeniach,
    5. dochodach i stratach spółek handlowych, w których podmioty, o których mowa w lit. a)-c), mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, oraz dysponowaniu tymi dochodami i sposobie pokrywania strat,
    6. długu publicznym,
    7. pomocy publicznej,
    8. ciężarach publicznych.

2. Dokumentem urzędowym w rozumieniu ustawy jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy.

Art. 10. 1. Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek.( wzór)
2. Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.

Wymagane formularze:

wniosek - do pobrania poniżej

Opłata:

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 ustawy o dostępnie do informacji publicznej, dostęp do tych informacji jest bezpłatny, z wyjątkiem sytuacji, gdy w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom. Wówczas podmiot udzielający informacji, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, ma obowiązek powiadomić wnioskodawcę o wysokości opłaty. Udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem następuje po upływie 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawcy, chyba że wnioskodawca dokona w tym terminie zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji albo wycofa wniosek.

- Urząd zastrzega prawo pobrania opłaty od informacji udostępnionych zgodnie z art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Jolanta Czaplińska 26-11-2010 11:05
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 26-11-2010
Ostatnia aktualizacja: Anna Lachtera 21-01-2015 12:41